Daisypath Anniversary tickersDaisypath Friendship tickers

Tuesday, August 9, 2011

:: Lempeng ikan ::


aSsalamualikum..

ari ni nk kasi tgk air tgn aku ni ha..
smlm.. maksdre aku aku bt lempeng ikn..
die post pic kt fb..
aku tgk trus rs mcm terliur je..
pe lg.. mntk resepi lah..ha3.




tadaaa.. ni lah Lempeng ikn yg aku bt..
rs nye..tip top lah..
mmg best..
walaupun aku bru prtma kali bt..
puas ati lah..

hasben aku pun puji sdp..( kembang kjp)ha3
adk2 aku lg lah...
mnmbh2..

k0rg nk tau xape resepi die??
sng je wt bnda ni..
cuma perlukan ksbran..he3

meh nk share skit resepinye..

bahan-bahanye :-

1) ikan selayang/ikan kembung - 10ekor ( ambk isinye shj )
2) bwg merah - 5ulas
3) bwg putih - 2 ulas
4) cili kering ( kisar ) @ cili boh - 2 sudu bsr
5) daun sup - ( hiris halus )
6) daun bwg - ( hiris halus )
7) lada bsr - ( hiris halus )
8) halia
9) garam
10) gula

Cara-Caranye :-

1) tumbuk isi ikan smpai lumat.. asingkn dlm stu bks..
2) tumbuk bwg merah, bwg putih, halia, cili kisar..
3) satukn isi ikn td dgn bahan yg ditumbuk..
4) msukan gula dan garam..
5) msukan bhan2 yg siap ditumbuk td ke dlm bekas dan gaulkn dgn
daun sup,daun bwg dan lada bsr..
6) bentukan mcm bt lempeng..
7) siap utk digoreng.. selesai suda..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...